Doceerstijlen
Gebruik makend van de data gegenereerd met de VIL, is er in Nederland een classificatie opgesteld voor de diverse doceerstijlen. De tabel hieronder geeft een overzicht van deze acht stijlen. Onderzoek heeft uitgewezen dat deze stijlen invloed hebben op de motivatie en prestaties van de leerlingen. De stijlen directief, gezaghebbend en tolerant/gezaghebbend komen overeen met een hoge motivatie en prestaties, terwijl de stijl autoritair juist een lage motivatie geeft, gekoppeld aan hoge prestaties. De stijlen onzeker en onzeker/boos geven zowel een lage motivatie als lage prestaties.
DirectiefKenmerken: regels en procedures, taakgericht, hoge eisenMotivatie: matig Prestaties: hoog |
GezaghebbendKenmerken: gestructureerd, betrokken met leerlingenMotivatie: hoog Prestaties: hoog |
Tolerant/gezaghebbendKenmerken: ruimtegevend, prettige sfeer, afwisseling werkvormenMotivatie: hoog Prestaties: hoog |
TolerantKenmerken: inbreng leerlingen, minder leidend, individuele aandachtMotivatie: matig Prestaties: hoog |
Onzeker/tolerantKenmerken: ruimtegevend, wanordelijk, niet taakgericht, ‘te goed’Motivatie: matig Prestaties: laag |
Onzeker/boosKenmerken: onzeker, ontevreden, streng, onrustige klas, niet consequentMotivatie: laag Prestaties: laag |
AutoritairKenmerken: ontevreden, streng, leidend, niet betrokken, onaangenaamMotivatie: laag Prestaties: hoog |
Moeizaam dominerendKenmerken: wisselend beeld, moeite klassenmanagement, zakelijk, routinematigMotivatie: laag Prestaties: matig |
Ideale docent
Onderzoek heeft uitgewezen dat een bepaalde doceerstijl als het meest prettig wordt ervaren door een klas. Onderstaand figuur geeft het beeld van de gemiddelde docent en van de ideale docent volgens een zeer groot aantal leerlingen.
Gemiddelde docent |
Ideale docent |